Nieuwe technologie & oud gedrag: hoe maakt verander-management het verschil? 

Valid – modern work 1

“In 2023 daalde de arbeidsproductiviteit met ruim 1,3 procent ten opzichte van het jaar daarvoor”, zo kopte het CBS begin augustus. Iets dat bij mij de nodige (twee) wenkbrauwen deed fronzen. Een jaar eerder berichtte het CBS nog dat 9 op de 10 bedrijven bezig zijn met digitalisering. Het verhogen van de productiviteit was daarbij de belangrijkste reden om te digitaliseren. Maar hoe is dit met elkaar te rijmen? Uiteraard zijn er verschillende redenen voor deze tegenstrijdige cijfers.  In dit blog wil ik (Wouter Feijen, consultant) inzoomen op een belangrijk onderwerp dat vaak over het hoofd wordt gezien: verandermanagement. 

De praktijk

We beginnen met een praktijkvoorbeeld. Bij een bedrijf werd een nieuw systeem in gebruik genomen, met als belangrijkste doel het gemakkelijker afsluiten van dossiers. Helaas klaagde betrokken medewerkers al snel over het nieuwe systeem (want dat doen ze altijd, toch?) en gaven ze aan juist meer tijd kwijt te zijn met het afsluiten van een dossier dan voor de ingebruikname van het nieuwe systeem. Toen er werd meegekeken, bleek dat juist de onderscheidende functies in het nieuwe systeem niet of onvoldoende werden gebruikt. Daarnaast gebruikte medewerkers de oude werkwijze omdat zij niet betrokken waren bij de implementatie van het nieuwe systeem. 

Impact op het dagelijks werk

Bovenstaand voorbeeld laat zien dat de implementatie van een nieuw systeem verder gaat dan alleen de technische uitrol. Maar toch krijgt de impact van nieuwe technologie binnen organisaties vaak onvoldoende aandacht. Dit terwijl uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat een medewerker in Nederland gemiddeld ruim een half uur per dag verliest door inefficiënt gebruik van ICT en gebrekkige digitale vaardigheden. Hieruit kunnen we concluderen dat technologische oplossingen een grote impact hebben op het werk van de medewerkers. Om dit in goede banen te leiden en het optimale uit zowel de medewerker als je IT-systemen te halen, is verandermanagement van essentieel belang zodat medewerkers nieuwe technologieën effectief adopteren. 

Simpelweg omdat een digitale verandering iets doet met medewerkers. Zoals iedere verandering iets doet met mensen. Door dit te onderkennen zorg je ervoor dat je deze in goede banen leidt. En misschien nog wel belangrijker je voorkomt dat de verandering je organisatie gaat ‘leiden’. Door medewerkers de juiste tools aan te reiken en hen te betrekken bij zowel de verandering als de implementatie van een nieuw systeem zorg je ervoor dat digitalisering wél leidt tot een hogere productiviteit. De medewerkers halen dan het meeste uit de IT-oplossing, en IT haalt het meeste uit de medewerker. 

Verandermanagement is een teamprestatie 

Verandering is geen soloproject. Het succes van een verandering, wel of niet met een technologische oplossing erbij hangt af van het gecoördineerde samenspel tussen de verschillende rollen.
 
Zorg dat jouw mensen goed voorbereid zijn op de verandering, hun rol en verantwoordelijkheden kennen. Dit vergroot niet alleen de kans van slagen van je maar brengt je organisatie ook beter in positie voor toekomstige uitdagingen. Meer over onze visie op het gebied van verandermanagement vind je op onze speciale pagina.

Bronnen: 
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/32/arbeidsproductiviteit-neemt-steeds-minder-toe-in-afgelopen-50-jaar 
https://www.utwente.nl/nl/centrumdigitaleinclusie/Blog/

Expert Wouter

Ontmoet expert Wouter Feijen

Wouter is een breed geïnteresseerde en flexibele teamplayer die graag complexe uitdagingen analyseert en praktische oplossingen aandraagt. Hij is er van overtuigd dat de brug tussen business en IT een levendige dynamiek is, en dat een verandering ook daadwerkelijk een verbetering dient te zijn. Regelmatig deelt hij zijn kennis en visie in de vorm van content.

Valid – werkplek 6
Vorige artikel Welke typen IT outsourcing zijn er?
Volgende artikel Vijf ingrediënten om mensen succesvol te laten veranderen
Valid – man vrouw samenwerking