Vesteda

Vesteda verbetert gebruikerservaring dankzij self-service portaal

Woningbelegger en -verhuurder Vesteda stond aan de vooravond van een uitdagende verandering. Om een nóg betere dienstverlening te kunnen bieden, is het idee voor een klantportaal gelanceerd. Een portaal waarin self-service het sleutelwoord is en een optimale gebruikerservaring centraal staat.

Van uitdaging naar resultaat

De uitdaging van een dergelijk portaal bleek maar voor een deel in de realisatie van het portaal zelf te zitten. Veel groter was de uitdaging om alle processen die in de backend-systemen van Vesteda worden uitgevoerd te integreren. Hiervoor werd de hulp van Valid ingeroepen. Vesteda vertrouwt al langer op Valid, onder meer voor managed services. Valid implementeerde een volledig nieuwe architectuur waarmee Vesteda de gewenste systeem-integratie kon realiseren.

Het resultaat is een platform dat over de nodige intelligentie beschikt. Huurders kunnen het Mijn Vesteda-portaal gebruiken om storingen of reparatieverzoeken te melden. Het systeem weet exact welk complex en welke woning bij een gebruiker horen en kent de daar aanwezige voorzieningen. Het platform biedt tips en oplossingen om eenvoudige storingen zelf te verhelpen.

Is er wel hulp nodig, dan weet de slimme storingsmelder precies welke leverancier verantwoordelijk is. De storingsmelding wordt automatisch doorgezet naar de leverancier, zonder tussenkomst van Vesteda. Een optimalisering van het proces, waardoor tijdwinst wordt geboekt en er minder kosten worden gemaakt.

Kantoorpand Vesteda
Hoofdkantoor Vesteda
Een agile samenwerking

Door een agile aanpak van het project, zijn in sprints de diverse onderdelen van de klantportaal oplossing gerealiseerd. Een intensieve samenwerking tussen alle betrokken partijen; drie systeem-leveranciers, Valid en Vesteda zelf. Door tussentijdse opleveringen van de onderdelen kon er snel feedback worden gegeven op het geleverde product, waardoor de kwaliteit van de software snel op peil was en het klantportaal is gelanceerd zonder noemenswaardige problemen.

Valids architecten en consultants hielpen Vesteda niet alleen bij met de uitvoering van het project. Ze stonden de verhuurder ook bij om op een nieuwe manier te leren denken, te werken en om de nieuwe systeem-architectuur ook zelf te kunnen onderhouden.

““De agile-aanpak heeft niet alleen geleid tot snellere oplevering, maar ook een beter eindresultaat.””

Jan van der Wegen Regiomanager Vestada
Valid – overleg laptop
Valid – finance
Slagkracht en flexibiliteit

Vesteda biedt dankzij het klantportaal dus betere service. Tegelijkertijd beschikt het nu over een nieuwe en wendbare systeem-architectuur. Dit resultaat illustreert de manier waarop Valid toegevoegde waarde levert. We gaan uit van de behoefte van een klant, passen daar technologie op aan, zodat de organisatie kan groeien en bloeien. Vesteda plukt hier de vruchten van, want nieuwe processen en integratie-scenario’s worden op dezelfde manier aangevlogen. Dit geeft slagkracht en flexibiliteit, maar vooral een hoge mate van voorspelbaarheid van kwaliteit.

Vesteda kan in de toekomst meer mobiele toepassingen voor lanceren voor huurders,  dankzij de nieuwe, toekomstbestendige architectuur.

Vesteda
  • 27.661 woningen
  • Waarde portefeuille 9,4 miljard euro
  • Bruto huuropbrengsten 363 miljoen euro
  • Circa 236 medewerkers
  • Tien regiokantoren, hoofdkantoor in Amsterdam