"Valid gaf Q-Park de technische basis om te groeien. Alle functionaliteiten, die zij mede bouwden en beheerden, hebben ze goed overgedragen.” -Sander Lochtenberg, Head IT Operations Q-Park
Q-Park werd in 1998 opgericht in Maastricht, en heeft nu meer dan 3.000 parkeerfaciliteiten in zeven landen. Valid was vanaf het begin betrokken als IT-partner en stond aan de basis van veel functionaliteiten. Q-Park nam een paar jaar geleden het strategische besluit om ICT-beheer onder te brengen bij één internationale partij. Sander Lochtenberg (Head IT Operations Q-Park) en Patrick Nijssen (Sales Manager Valid Managed Services) kijken positief terug op de samenwerking. “Valid gaf Q-Park de technische basis om te groeien. Alle functionaliteiten, die zij mede bouwden en beheerden, hebben ze goed overgedragen.”
“Voor Valid is Q-Park eigenlijk één van de klanten van het eerste uur”, vertelt Patrick. “We hebben tal van dingen voor ze gedaan: van het detacheren van beheerders en projectmanagers tot het bouwen van een datawarehouse. Maar we hebben ook de applicatie Dynamic Content gebouwd: dat was één van de eerste applicaties in Nederland in Azure, die nu nog steeds wordt gebruikt.”
De focus lag altijd op de Q-Park Control Room (QCR). Druk je in één van de parkeergarages op de informatieknop, dan kom je bij de QCR uit. “Dat was 12 jaar geleden best spannend, want we moesten daarvoor parkeermanagementsystemen ontsluiten in een werkplekomgeving”, vertelt Patrick. “Daar hebben we een aparte omgeving voor gebouwd en beheerd, waar ook video en geluid in werd verwerkt. Dat is wel iets wat techneuten hoofdpijn bezorgde: er moest worden geëxperimenteerd met zware grafische kaarten in een Virtual Desktop-omgeving.”
Sander vult aan: “Elke intercom-call komt binnen bij de QCR, waarvan spraak natuurlijk één van de belangrijkste functionaliteiten is. Dat was twaalf jaar geleden totaal nieuw: je had zware apparatuur nodig om dat te integreren in een werkplek met Windows 95 of XP. Daarnaast kostte het heel veel bandbreedte. Dat pakte Valid allemaal voor ons op. Nu zijn die dingen ‘business as usual’ en zit het standaard in Windows 10 en 11. Die besturingssystemen kunnen rechtstreeks met backends praten.”
Toewerken naar nieuwe situatie
Het oorspronkelijke systeem werd dus ingehaald door de techniek. Daarnaast ontwikkelde Q-Park zich naar een internationale organisatie. “Er kwamen vrij snel na de oprichting zeven landen bij”, vertelt Sander. “Voor het gemak van de parkerende klant en de operationele efficiëntie moesten we blijven innoveren. Het aansturen van een groeiend aantal parkeerfaciliteiten, in meerdere landen, is uitdagend.”
Hij vervolgt: “Daarom moest Q-Park een digitale transformatie doorgaan en contracten heroverwegen. We hadden vroeger een samenwerking met meerdere lokale partijen en hosting-bedrijven. Dat is de afgelopen vijf jaar samengekomen. Wij hanteren een cloud-first strategie, waarbij we zoveel mogelijk naar Azure brengen. Valid beheerde voor ons, on-premise, een virtual datacenter. Dat is niet meer onze strategie.”
Op die manier groeiden Valid en Q-Park op een natuurlijke manier uit elkaar. In tegenstelling tot het IT-beheer van Q-Park kon het netwerk in Nederland wel bij Valid blijven. “Maar netwerkbeheer was voor ons niet voldoende om de samenwerking voort te zetten”, zegt Patrick. “Daarom is Q-Park op zoek gegaan naar een nieuwe partner. “We hebben de samenwerking netjes laten doorlopen totdat ze die gevonden hadden.”
Er werd de afgelopen vijf jaar dus al toegewerkt naar een nieuwe situatie. Valid bleef de omgeving van Q-Park beheren, terwijl Q-Park zich voorbereidde op de overgang naar een andere partner.
Q-Park en Valid eensgezind: een klantgerichte benadering werkt
Sander is zeer te spreken over Valid’s houding: “Valid stond aan de basis van Q-Park. Alle functionaliteiten, die zij mede bouwden en beheerden, hebben ze goed overdragen. Ze begrijpen dat samenwerken belangrijk is, van begin tot eind. Ze hebben onze behoeften altijd centraal gezet en dat is voor ons beide over een zeer lange periode het beste gebleken.”
Hoe ziet dat er in de praktijk uit? “Ik kan de Service Delivery Manager nog steeds bellen, zelfs na het formeel verbreken van het contract”, zegt Sander. “Dat gebeurt zelden. Een leverancier kan ook denken: ‘laat maar zitten’. Ik vind dat heel plezierig en het bewijst de kracht van onze relatie.”
“Pro-activiteit is daarin de sleutel”, vult Patrick aan. “Daar moet je in investeren. Wij hebben bij verzoeken van Q-Park nooit gezegd: die gaan weg, dus dat komt volgende week wel. Je moet je aan de afspraken houden. Die houding is typerend voor ons en dat draagt ook weer bij aan de goede naam van Valid. Zelfs bij oud-klanten.”
Beide organisaties blikken dus positief terug. Voor Valid is de samenwerking met Q-Park hét bewijs dat een klantgerichte benadering werkt. “De belangrijkste conclusie is dat het goed over komt dat wij ons tot de laatste dag voor de klant inzetten”, zegt Patrick. “Wat we aan de voorkant voor ogen hebben, heeft positief invloed op het resultaat.”
“Het DNA van Valid zorgde voor een naadloze overgang naar een nieuwe situatie”, vult Sander aan. “Het is een prettig bedrijf dat altijd meedenkt. Relaties komen en gaan, maar je moet goed uit elkaar. Wat je hebt geleverd goed overdragen. Daar onderscheiden zij zich in. Valid verdwijnt niet uit mijn adresboekje: die relatie is goed en blijft goed.”
Een lekker salaris, mooie projecten en leuke extra’s. Waar kies je voor? Jouw toekomstige collega's weten het wel. Zij kozen voor karakter. Want dat is waar we vol mee zitten. We kijken vooruit, terwijl we vandaag impact maken. Samen met onze collega’s, klanten en partners. En die gemeenschappelijke passie voel je aan alles.
Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Door onze website verder te bezoeken ga je hiermee akkoord. Lees meer over cookies.