“Wij zijn bezig met een innovatie die nieuw is in de financiële wereld. Er zijn maar weinig partijen op de markt die deze expertise hebben.” Sander Janssen, Head of Digital

Rabobank

Freo - Hogere online conversie met Artificial Intelligence

Valid brengt Datawarehouse van Freo naar de Azure Cloud

Consumentenkredietverlening is een snelle wereld. Consumenten zijn ongeduldig. Ze willen onmiddellijk weten of hun kredietaanvraag wordt goedgekeurd. Want ze willen die nieuwe keuken of auto nu bestellen. Kredietverleners die snel uitsluitsel geven pakken de markt. Rabobank-dochter Freo wil haar voorsprong behouden, met Artificial Intelligence vanuit een datawarehouse in de Azure Cloud en geïntegreerd met de website. 

Hoe vind je als online kredietverstrekker de balans tussen snelheid en zorgvuldigheid? Met dat dilemma worstelt elke aanbieder. Aan de ene kant wil - moet - je de klant snel van dienst zijn. Aan de andere kant wil je de consument behoeden voor onverantwoorde lasten. Laat staan dat je zelf averij wilt oplopen door wanbetaling. Business Intelligence helpt om risicoprofielen te maken en aanvragen te toetsen op risico’s. Freo speelt dit spel al jaren, met goed resultaat. Om oprukkende concurrentie voor te blijven, moet het een stapje extra zetten om de informatievoorziening op het hoogste peil te houden. Near real-time is het parool en cloud datawarehousing de gekozen richting. Na een geslaagde PoC is Valid ingeschakeld om het datawarehouse van Freo naar de Azure Cloud te brengen en om Artificial Intelligence en Machine Learning te helpen introduceren.

“De voordelen van datawarehousing in de Azure cloud zijn de additionele functionaliteit, voor bijvoorbeeld self-service BI, maar ook de schaalbaarheid en lagere beheerlasten. Valid heeft laten zien dat het kan, maar ook - minstens zo belangrijk - dat zij het kunnen. Dat ze bij ons passen.” Dat zegt Tom Jans, Manager Business and Risk Portfolio Analyses Rabobank en ‘eigenaar’ van het project. Zijn team gaat aan de slag met rapportages en self-service BI om in de data nieuwe inzichten op te doen waar online marketing en sales verder meer kan. Jans is ook de directe opdrachtgever aan Valid.

Data-Driven

Jans: “Wij willen veel meer doen met data. Een ‘data-driven’ organisatie worden en data beter toegankelijk maken voor onze collega’s. Daar is een platform voor nodig waar de hele organisatie mee uit de voeten kan. Met onze bestaande voorzieningen waren we onvoldoende in staat om dat voor elkaar te krijgen.” De bestaande systemen zijn niet stabiel en schaalbaar genoeg om op langere termijn te voldoen aan de technische requirements die gepaard gaan met de digitale transformatie die Freo doormaakt.” Server-capaciteit is in een dynamische omgeving altijd een knelpunt. In de cloud kun je gemakkelijker en sneller op- en afschalen, on-premises krijg je dat niet voor elkaar. Cloud past bovendien in de bredere IT-strategie van de Rabobank groep. Rabo heeft een mantelovereenkomst met Microsoft over de inzet van Azure,” zegt Jans. 

Het project gaat echter veel verder dan innovatie van de interne informatievoorziening. Het nieuwe datawarehouse is ook van cruciaal belang om de klantervaring op de website te verbeteren en de conversie te verhogen. “Freo scoort erg goed als het om klanttevredenheid gaat, maar het kan altijd beter. Het moet ook, want we verwachten nieuwe toetreders op de markt die vanuit een greenfield situatie kunnen handelen,” zegt Sander Janssen. Hij is als Head of Digital Rabobank Freo-sponsor en met Jans duomotor van het project. Specifieke rapportages, liefst op maat en naar behoefte, zijn noodzakelijk voor zijn afdeling. Daarnaast is verhoging van de conversie op de site een belangrijke doelstelling: zo snel mogelijk van aanvraag naar contract. De bezoeker op de website krijgt op basis van informatie over zijn online zoekgedrag aangevuld met kennis uit het datawarehouse een Next Best Action aangeboden. “Wij willen de customer journey met behulp van voorspellende analyses zo kort en zo gemakkelijk mogelijk maken,” zegt Janssen. “Ook bij ons is marketing in transitie. Vroeger besloot je veel meer op basis van onderbuikgevoel. Nu verschuiven we naar het doormeten van de effectiviteit, ook op Social Media. Je wilt interne data koppelen waardoor je nog beter inzicht krijgt in effectiviteit. We slaan de brug tussen de kracht van Google voor online marketing & analyse en interne data over klantwaarde.” De back-office van Freo moet mee in dit proces. Een lening moet in een paar minuten kunnen worden afgesloten in plaats van in een paar dagen. De nieuwe informatie-infrastructuur maakt het mogelijk om op basis van data in luttele seconden geautomatiseerd een uitspraak te doen over de kredietwaardigheid van een aanvrager. Door Valid in de website ingebedde Machine Learning-technologie zorgt ervoor dat de voorspelbaarheid en effectiviteit van de Next Best Action voortdurend wordt geoptimaliseerd. 

Cultural Fit

Guido Ritzen, bij Valid Teammanager Business Intelligence en trekker van het project, vertelt wat hij aantrof: “Het Oracle on-premises datawarehouse bevatte 6 terabyte aan data en was aan het einde van zijn levenscyclus. De performance was beneden de maat, mede doordat allerlei BI-processen in de database werden afgehandeld. November 2016 hebben we in een Proof of Concept kunnen aantonen dat de nieuwe technologieën die wij adviseerden de problemen van Freo daadwerkelijk konden oplossen.” Ritzen en zijn mensen hebben een datamodel gebouwd, de data geladen en rapportages ontwikkeld. Daarmee heeft Valid bewezen dat het technisch mogelijk was wat Freo wilde. Dat en de cultural fit tussen de teams van beide bedrijven hebben ertoe geleid dat de opdracht naar Valid is gegaan. Janssen: “Er zijn maar weinig partijen op de markt die deze expertise hebben. Valid heeft heel snel bewezen dat het kon wat wij wilden. Wij zijn bezig met een innovatie die nieuw is in de financiële wereld en die ons hele bedrijf raakt: backoffice, finance, marketing en IT. Dan heb je een betrouwbare partner nodig, waar je goed mee kunt samenwerken en die grote kennis en ervaring inbrengt in een voor ons nieuw domein.” 

Rabobank

Experts van Valid en Freo zijn als hecht team aan de slag gegaan. “Het project is gedreven vanuit de business bij Freo. Korte time-to-market was belangrijk: snel resultaten laten zien. In Agile sprints van drie weken doorlopen we het traject van development, testen en opleveren van functionaliteit.” Valid heeft workshops gehouden om de business verder te activeren. “Wat is Machine Learning, wat kun je ermee en wat heb je eraan. Hoe herken je patronen, welke statistiek pas je toe, hoe zet je zinvolle A/B-testing op… het was niet alleen een kwestie van de technologie realiseren, maar ook van het geven van inzicht aan de business users over de mogelijkheden voor hun werk.” 

Gedurende het project is Freo opgenomen in de Rabobank Groep, wat tot enige vertraging heeft geleid. Freo is een van de eerste financiële instellingen in Nederland die zijn datawarehouse naar de Azure Public Cloud brengt. Om die reden volgt Microsoft het project op de voet en levert zij goede ondersteuning. Met de nieuwe privacywetgeving van de AVG in het vooruitzicht is met Rabobank goed nagedacht over de omgang met persoonsgegevens en over de inrichting van riskmanagement. Privacygevoelige data gaan niet naar de cloud of zijn onherleidbaar gemaakt (‘gehashed’). De toezichthouder volgt de ontwikkelingen bij Freo nauwlettend. 

Het cloud datawarehousing-project beloopt enkele jaren. Eerst hebben Freo en Valid samen de architectuur ontworpen en het datawarehouse ingericht. Eind 2017 zijn de belangrijkste bronsystemen aangesloten en is de verdere transitie naar de cloud in volle gang. PowerBI is ingericht voor self-service BI. Daarnaast hebben Valid en Freo rapportages en dashboards gebouwd. Het aantal aangesloten databronnen zal verder toenemen, net als het aantal standaardrapportages. Het bestaande datawarehouse wordt stapsgewijs afgebouwd. Jans: “Data komen centraal te staan, de hele Freo-gemeenschap moet in staat zijn er voordeel van te hebben. Datawarehousing was altijd het besloten domein van power users en business analisten. Nu is het beschikbaar voor de hele organisatie. De tools voor self-service BI en voor eigen rapportages zijn er nu. Daar is low level kennis voor nodig. We gaan nu uitleggen wat mensen ermee kunnen.”

Resultaten

﹥    Hogere conversie
﹥    AVG-compliant
﹥    Sterke verbetering datakwaliteit
﹥    Meer vertrouwen in de data
﹥    Korte time-to-market
﹥    Nieuwste Azure-technologie ingezet
﹥    Schaalbaar
﹥    Pay-per-use

Meerwaarde Valid

﹥    Resultaatgericht
﹥    Teamwork
﹥    Bewezen expertise Artificial Intelligence, Advanced Analytics en Data Science
﹥    Bewezen expertise Azure Cloud

Freo

Freo is specialist in online lenen. Het bedrijf hanteert scherpe tarieven. Dit gebeurt op een eerlijke, zorgvuldige en verantwoorde manier, met persoonlijke service en duidelijke voorwaarden. Freo biedt twee soorten leningen: de Persoonlijke Lening en het Doorlopend Krediet. Het bedrijf is een van de grootste consumentenkredietverstrekkers in Nederland. Freo is een handelsnaam van Rabo Direct Financiering B.V.

Carrières

Eindelijk een omgeving waarin je écht vooruitstrevende cloudoplossingen kan ontwikkelen én jezelf.

Valid is het enige IT-bedrijf waar je werkt aan de technologie van morgen én aan je eigen toekomst. Want technologie alleen brengt de wereld niet veel verder. Daarom investeren wij, vanaf de eerste dag dat je bij ons komt werken, in jou. Met trainingen, opleidingen en de juiste begeleiding, waardoor je altijd blijft ontwikkelen.

Bezoek onze carrièresite

Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Door onze website verder te bezoeken ga je hiermee akkoord. Lees meer over cookies.