Een week uit het leven van een Business- & Informatie Analist

Tijdens sollicitatiegesprekken wordt regelmatig gevraagd of ik kan vertellen hoe een standaard werkweek er voor mij uit ziet. Het is lastig om daarop te antwoorden, omdat mijn werkweken zelden standaard zijn. En als het al een beetje in de buurt komt van iets standaards dan geldt dat alleen voor dat ene project. Bij een volgend project kan het er weer helemaal anders uitzien.

Om toch een indruk te geven, heb ik een project gekozen en daar een willekeurige werkweek beschreven. Bij dit project is de migratie van enkele applicaties naar een nieuwe omgeving nodig, wat ook inhoudt dat interfaces moeten worden gemigreerd of opnieuw ontwikkeld. Ik ben als Senior Business Analist betrokken bij dit project

Maandag

Met een vers kopje koffie start ik de week thuis waar ik mijn agenda doorneem en een to-do lijst voor vandaag opstel. Dit is een vast ritueel waar ik iedere werkdag mee start.  Ik stap hierna op de fiets en ga naar het kantoor van Valid in Maastricht. Ik heb namelijk besloten om daar te gaan werken, omdat ik er later op de dag een afspraak heb.

Via Teams houd ik een daily stand-up met collega’s verspreid over Europa en India, gevolgd door een intensieve GAP-analyse sessie. We moeten in kaart brengen hoe de huidige situatie eruit ziet (IST) en hoe de toekomstige situatie eruit ziet (SOLL). Het verschil tussen IST en SOLL noemen de GAP.

Na een lunchwandeling door Wyck voer ik samen met een collega een sollicitatiegesprek met een potentiële nieuwe Change Maker. Daarna ga ik verder aan de slag met het uitwerken van de GAP analyse. Om 17 uur komen de andere Business- en Informatie Analisten binnen druppelen. Het is tijd voor de BIA avond die we ieder kwartaal hebben. We starten met het eten van pizza en daarna gaat het programma van start. We beginnen met een rondje langs de velden. Hierna vertelt een externe spreker iets over requirements engineering in Agile trajecten. Super interessant!

Dinsdag

Dinsdag, kantoordag! Op dinsdag werk ik standaard op locatie bij de klant, net als mijn collega’s van Valid die daar ook zijn. Het is handig om bij te praten en eventuele uitdagingen te bespreken. We lunchen ook altijd samen.

De ochtend is gevuld met diverse afspraken: de daily stand-up, status updates en allerlei bijpraatmomenten. In de middag ga ik met het projectteam, via Teams, verder met de verfijning van de GAP-analyse.  Ook zit ik samen met een ontwikkelaar om de migratie van een van de applicaties te bespreken. Daarnaast zet ik wat lijntjes uit om beschikbare documentatie van deze applicatie te verzamelen. Dit kan ik namelijk gebruiken voor het opstellen van test scenario’s en gebruikershandleidingen.

Woensdag

Ik werk weer thuis vandaag. Ik start weer met het maken van mijn to-do lijstje voor vandaag. Vervolgens is het tijd voor de daily stand-up. Na de stand-up controleer ik mijn e-mail voor informatie over systeemdocumentatie. Reeds ontvangen informatie zet ik op Teams. Ik verstuur enkele e-mails en neem de ontvangen documentatie door. Een telefoontje naar een manager levert de belofte op van een lijst met key users voor het einde van de dag. Een gesprek met een collega van Valid resulteert in bruikbare templates voor testscenario’s. Ik pas deze direct aan voor mijn klant.

Tijdens de pauze maak ik graag een wandeling met mijn man en hond, wat een welkome onderbreking van het werk is. In de middag leid ik een Teams-vergadering voor de GAP-analyse, waar we de laatste details bespreken en actiepunten vaststellen. Na de vergadering zorg ik ervoor dat alles goed gedocumenteerd is en ga ik verder met mijn taken.

Menu managed services
Donderdag

Donderdagochtend ga ik weer even naar de klantlocatie voor een aantal face-to-face afspraken. Een van de afspraken die ik heb is met mijn inhurende manager. Dit gesprek levert waardevolle feedback op. Na het bijwerken van mijn e-mails, concentreer ik me op het uitwerken van acties voor de interfaces.

Thuis neem ik de tijd voor een ontspannen wandeling met de hond en een sportieve onderbreking. Deze flexibele indeling van de dag zorgt voor een goede balans en houdt de energie hoog.

De middag is rustig qua calls, wat me de ruimte geeft om diep in de testscenario’s voor de applicatiemigratie te duiken. De dag wordt afgesloten met een maandelijkse check-in call met Valid.  Hier worden we door de cellead en de saleslead bijgepraat over de afgelopen maand. Tevens vertellen 2 collega’s over hun projecten. Altijd leuk om te horen waar de collega’s mee bezig zijn.

Vrijdag

De laatste, halve, werkdag van de week! Ik start weer met het maken van mijn to-do lijstje voor vandaag waarna de daily stand-up volgt. De rest van de ochtend besteed ik aan het verder uitwerken van de acties voor de interfaces en de testscenario’s. Ook zorg ik er voor dat mijn mailbox opgeschoond is zodat ik maandag weer fris aan de slag kan. Om 12.30 sluit ik af.

Het is de eerste vrijdag van de maand, wat betekent dat het tijd is voor de maandelijkse Valid borrel in de Poshoorn in Maastricht. Ik kijk ernaar uit om te gaan en stap rond 17 uur op de fiets. Het is altijd gezellig druk! Het is leuk om onder het genot van een hapje en een drankje bij te praten met collega’s.

Saai is het nooit!

Met dit blog heb je een indruk gekregen hoe een werkweek van een Valid Change Maker er uit kan zien. Zoals aangegeven is dit bij iedere opdrachtgever en bij ieder project wel weer anders. Dat maakt dit vak ook zo leuk! Het is nooit saai. Ik hoop dat ik met dit blok meer inzicht gegeven heb in de wondere wereld van het Business & Informatie Analisten vakgebied.

Met dit blog heb je een inkijk gekregen in een werkweek van een Valid Change Maker. Elk project en opdrachtgever is uniek, waardoor dit vak nooit saai is. Wil je meer weten over het Business & Informatie Analisten vakgebied? Neem dan contact op met Wendy Groven – Hogenboom.

Terug naar nieuwsbericht archief
Volgende artikel Verantwoordelijke en veilige implementatie van AI: essentiële stappen voor organisaties
Valid – man vrouw samenwerking